تست تصادف نیسان پیکاپ و میتسوبیشی L200 با نتایجی اسفناک

تست تصادف نیسان پیکاپ و میتسوبیشی L200 با نتایجی اسفناک
خیلی بدبدنسبتا خوبخوبعالی (به این مقاله امتیاز دهید)
Loading...

ایربگ یا همان کیسه هوا نقشی انکارناپذیر در افزایش ایمنی و حفظ جان سرنشین خودروها دارد. به همین خاطر است که در بسیاری از کشورهای جهان خودروسازان موظف هستند محصولات خود را با تعداد معینی از ایربگ ها به فروش برسانند.

اما در این بین مناطقی نیز وجود دارند که در آنها نصب ایربگ روی خودروهای جدید اجباری نیست. آمریکای لاتین یکی از این مناطق به شمار می رود. در کشورهای حاضر در این حوزه، ایربگ عموما به صورت آپشن ارایه شده و خریداران می توانند با پرداخت مبلغ بیشتر آن را سفارش دهند.

میتسوبیشی L200 یکی از خودروهایی است که مدل پایه آن بدون ایربگ در آمریکای لاتین به فروش می رسد. شاخه لاتین NCAP اخیرا به سراغ این پیکاپ ژاپنی رفته و با انجام تست تصادف ایمنی آن را ارزیابی کرده است.

نتایج بررسی های NCAP نشان می دهد L200 می تواند در تصادفات، مرگبار ظاهر شده و صدمه های بسیار جدی به سرنشینان خود وارد کند. نبود ایربگ سبب می شود سرنشینان با قسمت های سفت و سخت اتاق تماس داشته باشند. در بخشی از ویدیویی که NCAP منتشر کرده، شاهد آن هستیم سر آدمک حاضر در صندلی راننده به شدت با فرمان برخورد می کند. بدیهی است در شرایط واقعی چنین اتفاقی به احتمال زیاد به مرگ راننده منجر می شود.

اگر چه آدمک صندلی سرنشین کناری داشبورد را لمس نمی کند، اما فاصله سر آن با داشبورد به حدی کم می شود که در صورت جابجا کردن صندلی مطمئنا برخوردی شدید رخ می دهد. میتسوبیشی L200 در تست تصادف شاخه لاتین NCAP آنقدر نمایش ضعیفی داشته که این سازمان در بخش محافظت از سرنشینان بزرگسال امتیاز صفر را برای آن در نظر گرفته است.

شاخه لاتین NCAP نتایج تست تصادف میتسوبیشی L200 را “وحشتناک” نامیده است

پیکاپ ژاپنی ها از لحاظ حفاظت از سرنشینان خردسال نیز عملکرد ناامیدکننده ای داشته، طوری که NCAP با انتقادی تند گفته میتسوبیشی ظاهرا این فاکتور را جزو اولویت های خود نمی داند. این سازمان پا را فراتر نهاده و به خاطر واردات L200 با کمترین تجهیزات به آمریکای لاتین نیز از شرکت های وارد کننده انتقاد کرده است.

آنطوره که شاخه لاتین NCAP اعلام کرده، میتسوبیشی سطح تجهیزات استاندارد L200 را ارتقا خواهد داد. نصب ایربگ راننده و سرنشین کناری و همچنین بازنگری در کمربندها بخشی از تغییراتی است که در این پیکاپ اعمال خواهد شد.

البته خبر نه چندان خوب اینکه نسخه بروز شده L200، آپریل ۲۰۲۰ راهی بازار آمریکای لاتین می شود؛ نکته دیگر اینکه این نسخه کماکان فاقد تجهیزاتی چون کنترل پایداری الکترونیکی، محافظت از سر در برخوردهای جانبی و حفاظت از عابرین پیاده است. از این رو با پروتکل های جدید NCAP برای سال ۲۰۲۰، میتسوبیشی L200 نخواهد توانست حتی دو ستاره ایمنی از این سازمان کسب کند.

این پیکاپ با آنکه از ایربگ سود می برد، اما به دلیل عدم جذب اثر ضربه و استحکام پایین، قسمت کابین آن به طور قابل ملاحظه ای تغییر شکل داده و اجزایی چون داشبورد و فرمان به سمت سرنشینان حرکت می کنند. در چنین شرایطی نقش ایربگ در حفاظت از جان سرنشینان بسیار کمرنگ تر شده و حتی ممکن است بی تاثیر باشد.

همانطور که پیشتر نیز اشاره کرده ایم، ایربگ ها در واقع مکمل سازه مستحکم هستند و اگر خودرویی دارای کابینی با مقاومت ضعیف باشد (مثل پراید)، ایربگ در تصادف با سرعت های بالا به یک وسیله تزئینی بدل می شود!

نظرات ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *